Sådan laver du et godt CV

At lave et godt CV er det første trin på vejen til et nyt job. I denne artikel lærer vi dig, hvad du skal gøre for at lave et godt CV, der virker!

 

1. Hvilken type CV skal du lave?

Du skal først og fremmest finde ud af hvilken type CV, du skal lave. I de fleste tilfælde bør du vælge den første mulighed – det kronologiske CV – men de øvrige kan også være værd at overveje.

  • Kronologisk CV: Omtrent 80% af alle jobsøgere bør anvende denne CV-type. Dette er den klassiske version, hvor din arbejdserfaring oplistes i omvendt kronologisk rækkefølge; dvs. med dine seneste stillinger øverst og dine tidligste nederst.
  • Kompetence-CV: Denne CV-type egner sig især til jobsøgende, som ikke har nogen arbejdserfaring, har huller i sit CV, er nyuddannede, er langtidsledige eller vil skifte branche. Ideen er, at du fokuserer på- og fremhæver dine kompetencer fremfor din arbejdserfaring.

Det er også en mulighed at kombinere de ovenstående, men det kræver virkelig, at du ved, hvad du laver.

 

2. Sidehoved

I dit sidehoved skal følgende indgå:

  • Ordet “CV”
  • Dine kontaktoplysninger

Kontaktoplysningerne skal du inkludere dit navn, telefonnummer, e-mail og bopæl. Husk at bruge dit private telefonnummer og en hensigtsmæssig email. For at et CV kan betegnes som “godt”, skal dine kontaktoplysninger være tydelige. Det er ikke noget læseren skal lede efter.

 

3. Indhold

Hvis du har valgt et kronologisk CV, skal du nu udarbejde følgende sektioner i nedestående rækkefølge:

  • Erfaring
  • Uddannelse
  • Eventuelle kurser
  • Eventuelle interesser eller fritidsaktiviteter

Dine interesser og fritidsaktiviteter bør kun medtages, hvis du mangler indhold eller de er relevante for den stilling, du søger.

Du kan læse mere om, hvad et CV skal indholde her.

Hvis du har valgt et kompetence-CV, kan du læse mere her.

 

4. Fremhæv dine resultater

Når du arbejder med indholdet i dit CV, er det vigtigt, at du fokuserer på dine resultater fremfor dine ansvarsområder. Forskellen på de to er, at resultaterne viser, hvad du er i stand til, mens dine ansvarsområder blot viser, hvilken stilling du har haft. Ansvarsområderne fortæller jo intet om, hvorvidt du har kunne leve op til dit ansvar – det gør resultaterne derimod! Sagt på en anden måde: et godt CV forklarer hvem du er i kraft af dine resultater.

Eksempel

Der er forskel på at skrive:

  • “Jeg arbejdede som salgschef” og
  • “Øgede virksomhedens salg med 35% på et år”

I vores gratis CV-miniguide kan du se, hvordan du korrekt omskriver dine ansvarsområder til resultater.

 

5. Tilpas dit CV til den stilling du søger

Målet med dit CV er at skabe et match i arbejdsgiverens hoved mellem dig som jobsøger og den stilling vedkommende udbyder. Det betyder, at de specifikke kompetencer og erfaringer arbejdsgiveren søger til den pågældende stilling, skal fremgå af dit CV. Du skal med andre ord aktivt tilpasse dit CV til den stilling, du ansøger. Det giver dig i næsten alle tilfælde den største chance for at komme til jobsamtale.

 

6. Brug den hjælp du kan få

I vores CV-miniguide kan du få hjælp til at udarbejde det gode CV 100% gratis. Få den tilsendt nu, så du kan få udarbejdet et godt CV i en fart:

Få guiden her